|
|
|||
|
|||
|
Ik ben werkeloos geworden nadat mijn tijdelijk dienstverband van 2 dagen per week erop zat. Ik heb nu recht op een WW uitkering tot februari 2011. Ik krijg de uitkering voor die twee dagen per week, en ik heb aangegeven dat ik 4 dagen beschikbaar ben voor de arbeidsmarkt. Een baan zit er voorlopig niet in (moeilijk vakgebied).
Nu kan ik af en toe een klusje doen: een rondleiding geven, lezing geven, af en toe een tekstje schrijven. Meestal krijg ik hiervoor een vaststaande vergoeding per klus of per woord (en dus niet berekend naar het aantal uren). Meestal is dit voor dezelfde werkgever. Ik heb mij niet officieel als freelancer of zzp'er gevestigd bij de KvK of Belasting. Ik kom niet aan de urennorm, ik kom niet boven de norm van de ‘inkomsten uit overige werkzaamheden’ uit, en ben ook niet van plan echt te gaan ondernemen. Het zijn gewoon klusjes voor erbij, in de hobby en werkgerelateerde schemerzone. Ik ga mijn inkomsten natuurlijk wel opgeven bij de Belastingdienst. Maar tot nu toe heb ik niets opgegeven aan de WW omdat ik bang ben mijn uitkering kwijt te raken. Want ik heb gehoord dat ze de uren dat je werkt, ook al is dat maar voor één klusje, definitief korten op je utikering. Dat zou betekenen als ik in een maand eens drie dagen aan een tekstje heb gewerkt (voor een honorarium van bv. 250 euro) en deze 24 uur zou opgeven ik meteen definitief mijn hele uitkering kwijt ben. Klopt dit? Mijn redenering is nu dat ik die incidentele klusjes doe in het weekend, in de avondurem of die ene dag die ik heb opgegeven níet beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt. Omdat het zo buiten de uren valt waarvoor ik WW krijg, én omdat het onregelmatig is en niet uurgerelateerd is, geef ik het niet door aan de WW- instantie. Krijg ik hier dan geen gedonder mee als ze er via de Belasting achterkomen dat ik bijv. toch 3500 euro heb opgegeven als ‘inkomsten uit overige werkzaamheden’? Zou een expert mij daar antwoord op kunnen geven? Dank. |
|
|
|||
|
|||
|
Beste Troelala,
Je hoeft er niet bang voor te zijn dat je uitkering definitief wordt gewijzigd. Bij incidentele inkomsten zal de WW die inderdaad wel korten op je uitkering, maar dat wordt per maand berekend. Laten we zeggen dat je in maand 1 500 euro hebt verdiend. Dan wordt de maand daarna, maand 2, 500 euro gekort op je uitkering, maar zal de korting de maand daarop, maand 3, weer anders zijn, gerelateerd aan de inkomsten die je hebt verdiend in maand 2. Het is dus niet zo dat je een keer 500 euro verdiend, en dit dan vervolgens constant van je uitkering af wordt gehaald, ook al verdien je dat niet meer de volgende maanden. Overigens zou ik het ook sowieso wel aangeven, want dat is een wettelijke verplichting. Als je het niet doet riskeer je ook een sanctie als ze er uiteindelijk wel achterkomen, zoals het terugvorderen van uitgekeerd geld of het stopzetten van de ww. |
![]() |
| Labels |
| freelance, klussen, ww-uitkering |
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
| Weergave | |
|
|