Ga terug   Jobcircle Forum > Algemene fora > Werk en salaris: vraag het de experts!

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 februari 2010, 15:10
laura0404 laura0404 is offline
Lid

Standaard ontslagen met jaarcontract help!

Hallo,

Ik heb een vraag, ik lijk op dit moment in een soort horrorverhaal te zijn terecht gekomen. Ik ben vier maanden geleden begonnen bij mijn werkgever. Voordat ik ben begonnen heb ik daar een e-mail gekregen met een voorstel arbeidsvoorwaarden, die moest ik ondertekenen en terugsturen, zodra ze die hadden ontvangen zou ik mijn juiste arbeidscontract krijgen. Ik heb het voorstel ondertekend. In het voorstel ging het om een half jaarcontract. Een paar weken later na veel zeuren kreeg ik eindelijk mijn werkelijke contract en daar stond in dat ik een jaarcontract had. Ik heb hier naar de desbetreffende medewerkster een opmerking over gemaakt en terug gestuurd.

Nu hebben ze mij eergisteren ontslagen en een vaststellingsovereenkomst gemaakt met daarin de volgende tekst. Het ontslag is volkomen aan jou verwijtbaar en het contract zal daarom van rechtswege eindigen per 1 mei 2010, terwijl mijn werkelijke contract eindigt per 1 november 2010.

Ook hebben ze totaal geen reden om mij te ontslaan, Ik functioneerde prima, heb daarvan een verslag. Wel had ik een slechte verstandhouding met mijn manager en die heeft elke week gedreigd de stekker eruit te halen. En mij zwaar onder druk gezet. Er zijn verder geen gesprekken geweest waar verslagen van zijn gemaakt en die ik heb moeten ondertekenen. Nu hebben ze vorige week nog even snel wat verslagjes gemaakt van wat er zogenaamd allemaal gebeurd zou zijn. totaal uit de duim gezogen.

Wat moet ik nu doen, allereerst omdat ik een jaarcontract heb en ik niet akkoord wil gaan met het voorstel.

En welk contract is rechtsgeldig, ik neem aan de papieren variant die ik als laatste heb gehad?

help!
Met citaat reageren
Oud 1 maart 2010, 13:31
Mandy's schermafbeelding
Mandy Mandy is offline
Jobcircle adviseur

Standaard

Beste Laura,

Aangezien je alleen het voorstel hebt getekend en niet de arbeidsovereenkomst zelf, mag je er vanuit gaan dat je een halfjaar contract hebt. Je bent namelijk niet akkoord gegaan met een jaarcontract. Wanneer ben je bij deze werkgever in dienst getreden? Als dat 1 december 2009 is, dan eindigt jouw contract van rechtswege op 1 mei 2010. Daar is dus geen ontslag voor nodig.

Maar als de werkgever er vanuit gaat dat je een jaarcontract hebt, wat ik op maak uit je verhaal, dan kun je misschien beter zo laten. Als uwv er achter komt dan je een jaarcontract had kunnen krijgen, maar dat je dat hebt geweigerd, dan kan je verwijtbaar werkloos zijn. Je krijgt dan geen ww-uitkering.

Het vaststellingsovereenkomst moet je absoluut niet ondertekenen! Als je dat wel doet, ben je verwijtbaar werkloos en krijg je geen ww-uitkering.

Wat betreft je functioneren het volgende. Ik adviseer je om op elk negatief functioneringsverslag schriftelijk (aangetekend) te reageren. Geef aan waarom je het er niet mee eens bent en onderbouw dit met argumenten. Geef ook aan wat je eventuele verbeterpunten zijn en hoe jij deze punten gaat verbeteren. Zet ook in je brief dat de brief opgenomen moet worden in je personeelsdossier. Het lijkt erop dat je werkgever bezig is met het opbouwen van een eenzijdig negatief personeelsdossier. Het niet goed functioneren kan een grond zijn voor ontslag.

Werkgever kan je niet zo maar ontslaan. Als hij je eerder wil ontslaan dan contractsdatum, dan kan dat via een beeindigingsvoorstel, ontslagvergunning bij uwv en ontbinding bij de kantonrechter. Zowel bij het uwv als bij de kantonrechter moet je werkgever met goede argumenten komen. Als jij kan laten zijn dat je het nooit eens ben geweest met de functioneringsverslagen en dat je daar dus schriftelijk op hebt gereageerd, dan sta je wat sterker in je zaak.

Heel veel succes!
Met citaat reageren
Oud 15 maart 2010, 12:29
Chris1980 Chris1980 is offline
Lid

Standaard

Je verliest met een vaststellingsovereenkomst niet automatisch (meer) je recht op ww. Dit is aangepast omdat het in de praktijk alleen leidde tot bureaucratie en administratieve rompslomp. Een werknemer was namelijk verplicht om altijd bezwaar tegen ontslag aan te tekenen ook al wilde hij/zij dat helemaal niet per se. Maar om dan toch het recht op WW te behouden moest je wel bezwaar aantekenen.

Het is alleen belangrijk dat het volgende in de vaststellingsovereenkomst staat:

Dat het initiatief tot beëindiging van de dienstbetrekking van de werkgever is uitgegaan.

Succes
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten